Тъй като осъществих наскоро една от прищевките си, а имено - записах се да уча Предучилищна педагогика - позволявам си да публикувам редактирана част от моя разработка относно работа с природни материали. Идеята за произведението на изкуството по-долу не е моя :), взех я от тук: http://preschool.suite101.com/article.cfm/seasonal_natural_clay_sculpture.
В предучилищна възраст работата с природни материали очарова децата. Повечето от материалите, които се използват са вече познати, но когато поставите на децата задачата за работа с тези материали, те придобиват различно и ново предназначение. Естествените материали дават възможност на децата да придадат нова форма на материалите, които използват, да видят нещо различно в тях. Например, освен че се ядат, оризът и слънчогледовите семки могат да послужат за създаването на апликация. Картофът и семките от диня – за гердан.
Работата с природни материали, развива фината моторика у децата, провокира и развива творческите им умения. Уроци, в които децата моделират с естествени материали като глината (или тесто за моделиране) развиват сензориката и позволяват на децата да се докоснат до природата. Глината е фантастичен материал за работа, тъй като се затопля от допир и може да променя гъвкавостта и състава си докато се оформя. Създаването на различни апликации и пана, на триизмерни форми от глина, развива естетическия усет у децата, дава им възможност да се чувстват като неизменна част от природата.
Чудесен пример за сензорен урок с глина, в който се развива не само фината моторика, но и говора, е поставянето на задача за изработка на скулптура от глина, цветя, листа, клонки или други материали, които могат да се съберат отвън. Тъй като глината може да е нов материал за повечето деца, те ще имат нужда да я изследват известно време. След като на децата се даде шанс да усетят как глината се плъзга между пръстите им и вече са я изтеглили или са я оформили като топка или в друга форма, те могат да използват различни други естествени материали за да създадат тяхното уникално триизмерно произведение на изкуството.
Докато децата моделират можете да се спирате при всяко дете, да коментирате това, което децата правят и да им задавате отворени въпроси, за да им дадете шанс да кажат какво правят и усещат. Например:
* Как усещаш глината, каква е?
* Какво стана с водата в глината?
* Какво мислиш да направиш с глината?
Когато окуражите децата да създадат форма, в която да вмъкнат други естествени материали (например да забодат цветя и клечки, да притиснат миди или камъчета към глината), пак можете да задава въпроси за да предизвикате езиковото развитие у децата:
* Къде преди си виждал мидите?
* От къде набра цветята?
* По какво се различава тази мида от камъчето?
* Къде намери камъчето?
След като децата завършат задачата си, можете да накара децата да споделят защо са избрали да създадат своето творение, да разкажат защо са избрали точно тези обекти, да кажат какво им е било най-приятно докато са моделирали, какви са усещанията от различните материали.
Други полезни линкове (на английски) за работа с глина са:
http://www.kinderart.com/sculpture/
http://www.suite101.com/reference/clay_art_preschool
Примери за неща, които малчуганите в предучилищна възраст могат да направят от глина са:
1) Кактус
За целта е нужно детето да оформи кактус от глина (например бяла самосъхнеща), да забоде бодлите от начупени спагети и накрая да оцвети кактуса си.
2) Вятърно звънче
Оформя се нещо като "паничка" от глина, на която се правят дупките за да се нанижат мъниста, миди, метални пръчици.
3) Фигурки за оцветяване
Глината се разточва и с помощта на формички за сладки се правят фигурки, които после се оцветяват. Забодени на клечка фигурките в последствие стават и за игра (например на театър) и за украса.
Лично мое мнение е, че глината е идеална за игра особено през зимните месеци, когато не се излиза много навън. Стига човек да има въображение, може да направи много неща с нея, а малчуганите искрено се забавляват.
1 коментар:
Спомням си, че и на мен като дете ми беше интересно да правя човечета от кестени и клечки за зъби. Това ми се е запечатало в главата. Играта с природни материали вместо с играчки или телевизия мисля, че се нарича валдорфска педагогика, ако не се лъжа. Но такива методи за игра с децата има само по частните ясли, в държавните най-голямото творчество е рисуване с фулмастери.
Публикуване на коментар